Absencja uczniów, niespełnianie obowiązku nauki
Szanowni Państwo,
Drodzy Rodzice,
uprzejmie prosimy o zapoznanie się z informacjami (regulacje prawne) odnoszącymi się do występujących trudności wychowawczych takich jak: opuszczanie zajęć lekcyjnych bez zgody nauczyciela, spóźnianie się na zajęcia lekcyjne, nieobecności na 1 -2 godzinie lekcyjnej, nieobecności na godzinach ostatnich lekcyjnych, nieobecności wybiórczych w środku zajęć, absencja długotrwała (nieusprawiedliwiona).
I. Statut Szkoły określa:
1) obowiązkowo uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, przy czym przez niespełnienie obowiązku nauki rozumie się nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, prowadzonych także w formie zdalnej,
2) być przygotowanym do każdych zajęć,
3) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
(Statut Szkoły (technikum, szkoła branżowa), rozdział 6 Prawa i obowiązki ucznia, & 31, $ 33, pkt 4 i 5 (przyczyny skreślenia ucznia z listy uczniów)
Ustawa o oświacie reguluje:
Art. 35. 1. Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18. roku życia.
Art. 42.
1. Niespełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
2. Przez niespełnienie obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50%:
1) dni zajęć w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej lub placówce.
Wagary to nieusprawiedliwione opuszczanie lekcji przez uczniów.
- Przyczyny:
- Chęć uniknięcia sprawdzianów, nieprzygotowanie do zajęć, nieodrobienie zadania domowego. Te przyczyny są najczęstsze i powodują jednorazową absencją ucznia w szkole. Rzadko zdarza się, by młodzież stale wagarowała tylko przez obawę przed złą oceną
- Lenistwo i inny pomysł na spędzanie czasu, bardzo często niebezpieczny
- Strach przed innymi uczniami lub uleganie namowom. Chęć zaimponowania rówieśnikom powoduje, że nawet pracowity uczeń, pod wpływem kolegów decyduje się na ucieczkę z lekcji
- Związane z problemami emocjonalnymi, chęcią zwrócenia na siebie uwagi
- Poczuciem braku zrozumienia, nieprawidłowymi relacjami w grupie rówieśników, w rodzinie
2.Konsekwencje:
- niepowodzenia szkolne, nawarstwiające się trudności w nauce, zaległości programowe
- obniżona ocena zachowania
- zaburzone relacje z rówieśnikami
- problemy natury emocjonalnej
- nieklasyfikowania
- nieotrzymania promocji
- inne
3.Wnioski:
- stały kontakt ze szkołą, wychowawcą
- usprawiedliwianie nieobecności dziecka (podając stosowną, rzetelną przyczynę nieobecności) we wskazanym terminie (Statut szkoły)
- kontakt z psychologiem, pedagogiem specjalnym, pedagogiem szkolnym w celu diagnozy problemu
- rozmowa, zrozumienie, wsparcie dziecka
- konsekwentne stawianie wymagań i ich respektowanie
- stosowanie własnych metod wychowawczych w pracy z dzieckiem, niezbędnych także w pracy z uczniem
opracowały: Aneta Podrażka, Renata Kusa
zespół monitorowania frekwencji